تبلیغات
facebook13 - پست مدرنیسم

facebook13

پست مدرنیسم همانند مدرنیسم، در هر هنری دارای انگیزه‎ها و چارچوب زمانی متفاوتی است. برای نخستین بار درج آن در ضمیر ناخودآگاه معماری بر عهدة جوزف هادنات همكار والتر پیوس در هاروارد بوده است به هر حال او این واژه را در عنوان مقاله‎ای در 1945 به نام «خانة پست مدرن» بكار برد اما‌ آنرا در متن مطرح نساخت و در تعریف آن مجادله‎ای ننمود در آن زمان افرادی چون رالف ارسكین، رابرت وینتوری، لوسین كرول، برادران كریر و تیم تت همگی از مدرنیسم جدا شده، در جهات مختلف به راه افتاده بودند تا اینكه چارلز جنكز پست مدرنیسم را ایهام تعریف كرد در واقع ایجاد پست مدرن به علت شكست معماری مردن در ایجاد ارتباط موثر با مصرف كنندگان نهاییش از دست داد و از سوی دیگر مدرنیسم نتوانست پیوندهای مؤثری با شهر و تاریخ برقرار سازد و تنها راه حل پست مدرنیسم بود، كه معماری حرفه‎ای و مشهوری كه بر پایة فنون جدید  وقالبهای قدیمی استوار باشد و در این سبك جدید باید تكنولوژی معاصر را با توجه به واقعیتهای اجتماعی كنونی به كار گیرند به دوش كشیدن چنین مسئولیتهایی، آنها را به راحتی از احیاگران یا سنت‎گرایان جدا و این نكته‎ای قابل توجه است، زیرا سازندة زبان دورگه آنها، سبك معماری پست مدرن می‎باشد به هر حال تمامی آفریدگانی كه می‎توان آنها را پست مدرن نامید، قسمتهایی از یك حساسیت، كنایه، تقلید، جابه‎جایی‌،پیچیدگی، گلچین كردن، واقع بین یا هركدام از اهداف و شیوه‎های معاصر می‎تواند باشد در واقع پست مدرنیسم با دو معنایی ضروری عجین شده: ادامة مدرنیسم و فراتر از آن رفتن. بی شك انگیزة اصلی تولد معماری پست مدرن، شكست اجتماعی مدرن بود در 1968 طبقات یك برج مسكونی در انگلیس به نام رونن پونیت به علت نارساییهایی كه به آن نام «شكست مجتمع‎ها» داده شده است با یك انفجار پایین آمد در 1972 بسیاری از بلوكهای مسكونی نواری بعمد در پروئیت ایگو، سن لوییس، منفجر شدند. با شروع نیمه دوم دهه هفتاد، این انفجارها روشی كاملاً معمول در برخورد با شكست‎ روشهای ساختمان سازی مدرنیستی شدند: قطعات پیش ساخته ارزان، فقدان، حریم‎های شخصی» و مجتمع مسكونی بیگانه با انسان. «مرگ» معماری مدرن و دیدگاه آن نسبت به پیشرفت كه برای مشكلات اجتماعی راه‎حلهای فنی ارائه می‎داد، به شیوه‎ای روشن بر همگان روشن شد. به همان اندازه نابودسازی بخش مركزی شهر و بافت تاریخی بر توده مردم روشن بود و بار دیگر باید بر این انگیزه‎های مردمی و اجتماعی تأكید ورزید. ولی در هیچ موردی به غیر از معماری مرگ مدرنیسم از جمله در نقاشی، فیلم، رقص یا ادبیات آشكار نبوده است.

صفحات جانبی


آخرین پست ها


نویسندگان



آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :