تبلیغات
facebook13 - كلاسیسیم جدید (نئو كلاسیسم) (كلاسیسزم)

facebook13

اروپا در قرن هیجدهم، شروع به كنار گذاشتن نظام‎های قدیمی حكومتی خود كرد. فلسفه‎های جدید، آموزش بهتر بشر  وثروت روزافزون حاصل از تجارب و انقلاب صنعتی طبقه‎های متوسط رو به رشد را نسبت به دیكتاتور موروثی پادشاهان و ملكه‎ها برانگیخت در اواسط قرن،‌روندی در جریان بود كه منجر به انقلاب جمهوری خواهان در آمریكا و فرانسه  و نوعی حكومت سلطنتی ضعیف در بریتانیا شد.

روش جدید تفكر هنگامی ظهور كرد كه مردم از تحمل بار سنگین ترایخ فرهنگی خود روی گرداندند و در پی آن بودند تا در پناه خلوص و سادگی پنداری سرچشمه‎های فرهنگی اولیه‎ی خود به بالندگی تازه‎ای دست یابند. فلاسفه در پی حقیقت اساسی، به زندگی و خصوصیت طبیعی انسان، فارغ از قراردادهای اجتماعی توجه كردند. مطالعه‎ی تاریخ صرفاً‌به منظور بررسی خود آن و اكتشافات باستان‎شناسی، هنرمندان و معماران را به جستجوی منابع الهام هنری به بازسازی دقیق آثار گذشته هدایت كرد. زمینداران به بازسازی كلیساهای ویران شده پرداختند و اشراف انگلیسی عازم تماشای ویرانه‎های یونان و روم شدند. احیاء گوتیك شروع شد و اروپا و آمریكا دوره‎ای از ارتباط رومانتیك با گذشته وارد شدند كه تاكنون ادامه یافت هاست. در 1740 معماران در آكادمی فرانسه در طرح‎هایی ابداع كردند كه بر پایه‎ی تصور آنان از بناهای یادمانی باستانی از شهر رم استوار بود كه نخستین نمونه‎های روند جدید در كلاسیك، یعنی نئو كلاسیسزم به شمار می‎آمد. یك باستان شناس بررسی مرسوم به وینكلمان هنر یونان را در 1754 به غرب معرفی كرد. تصاویری از معماری یونان باستان در 1762 به وسیله‎ی معماران بریتانیایی «استوارت» و «روب» چاپ و منتشر شد كه نوعی سادگی را نشان می‎داد كه معاصران را سخت به تعجب آورد در همان زمان، معمار اسكاتلندی رابرت آدام با انتشار كتاب‎هایی از معماری بناهای پیچیده‎تر رم باستان نام‎آورده شد و معماری پالادیان بریتانیا را به تفسیرهایی دقیق از مطالعاتش مانند انجمن سلطنتی هنرها از 1772 دگرگون كرد.

رهبران انقلابی در پایان قرن، جمهوری‎‎خواهان یونان باستان روم زا همچون اسلاف خود می‎نگریستند و معماری جدید بیان روشنی به آرزوهای آنان داد در ایالت‎های انقلابی شمال آفریقا، یونان و روم با شوقی یكسان پذیرفته شدند و توماس جفرسون، سومین رئیس جمهور حكومت جدید، شخصاً دانشگاه و كتابخانه جدیدی در شارلوت ویل ویرجینیا در 1817 طرایح كرد به یانتئن در روم خیلی شباهت داشت و معمارانی مانند بوله و ولد با طرح‎هایی شامل نوعی سادگی بدوی كه از بناهای ابتدایی یونان باستان و یادمان‎ها روم نشأت گرفته بود، به استقبال انقلاب سیاسی رفتند.

طرح‎های ابداعی آنان شامل طرح‎هایی برابر شهرها و بناهای یادمانی می‎شد كه تئوری‎های سیاسی و آرمان‎هایی نمادی را بیان می‎كرد. طرح‎هایی مانند خانه‎ای كه به وسیله‎ی لدو ترسیم شده جلوه‎هایی از نخستین از دقت زیاد در مرحله آخر نئوكلاسیسزم است كه وارد جهان تغییر شكل یافته در قرن 19 می‎شود.

صفحات جانبی


آخرین پست ها


نویسندگان



آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :