تبلیغات
facebook13 - كلیدهای طلایی برای برای جوانان وكنكوری ها

facebook13

با اضطراب چه كنیم؟
اضطراب! مشكل همه انسان ها در كارهای سخت؛ و حتی مشكل بسیاری از انسان ها در شرایط عادی زندگی است. اضطراب مشكل رایج بشر امروزی و عصر امروزی است.اضطراب به خودی خود، بد نیست و حتی وجود آن برای زندگی لازم است. انسان بدون اضطراب، انسان بی خیال و شاید بی تفاوتی خواهد بود. اضطراب زمانی مشكل محسوب می شود كه روند زندگی را با دشواری همراه سازد و در فعالیت انسان مانع ایجاد كند. اضطراب زیاد موجب كاهش عملكرد می شود و در این صورت باید با آن مقابله كرد. راههای مقابله با اضطراب چیست؟با اضطراب چه كنیم؟
۱۲ روش مؤثر برای مقابله با اضطراب را توضیح می دهیم.
۱. یاد خدا- گفتیم كه كنكور با فلسفه زندگی ارتباط دارد. یاد خدا اگر همراه با یك فلسفه زندگی روشن و آگاهانه باشد، به طور حتم در آرامش مؤثر خواهد بود. انسان خدامدار، افق زندگی بسیار گسترده و وسیعی دارد و اهداف زندگی را در امور كوچك و گذرا خلاصه نمی كند. برای او هم شكست و هم پیروزی معنای خاصی دارد.
«و آنان كه ایمان آورده اند و دل هایشان به یاد خدا آرام می گیرد، آگاه باشید كه یاد خدا آرام بخش دلهاست.»(سوره رعد- آیه
۲۸)
كلید هفتاد وسوم- ایمان و اعتقاد قلبی به خداوند، آرامش بیشتر را در همه مراحل زندگی از جمله كنكور به ارمغان خواهد آورد.
۲. شناسایی تیپ شخصیتی- در هر آدمی در طول زندگی، روش های گوناگونی برای كنار آمدن با موقعیت های اضطراب زا تكوین می یابد. برای كنار آمدن با اضطراب، دو خط مشی كلی وجود دارد: در یكی از آنها خود مسأله مورد توجه قرار می گیرد(مشی مسأله مدار)؛ یعنی شخص موقعیت اضطراب زا را ارزیابی می كند و سپس دست به كاری می زند تا آن موقعیت را تغییر دهد. در خط مشی  هیجان مدار، خود هیجان  در مدار توجه قرار می گیرد؛ یعنی شخص به جای درگیری مستقیم با مسأله می كوشد تا از راه های گوناگون از احساس اضطراب خود بكاهد. در اغلب موارد خط مشی مسأله مدار گرایش سالم تری برای مقابله با اضطراب است.(۱)
شما كدام خط مشی یا در واقع كدام تیپ شخصیتی را دارید؟ روی سخن بیشتر با كسانی است كه هیجان مدار هستند. چرا كه اینان بیشتر دچار اضطراب می شوند. شناسایی تیپ شخصیتی، حداقل به شما كمك می كند اولاً خودتان را بهتر بشناسید و ثانیاً آمادگی خود را برای مقابله با اضطراب واقع بینانه ارزیابی كنید. افراد هیجان مدار، باید توجه داشته باشند كه آنها بیش از آن كه از خود مسأله نگران و مضطرب شوند، از نگرانی خودشان نگران می شوند! به جای این كه فكر كنند چگونه با مشكل مواجه شوند، به دنبال این می روند كه چگونه بتوانند نگرانی خود را كنترل كنند، یا كاهش دهند و خود این فكر، اضطراب بیشتری تولید می كند.
كلید هفتادوچهارم- با شناسایی تیپ شخصیتی، آمادگی های خود را برای مقابله با اضطراب ارزیابی كنید.
۳. اعتماد به نفس و خودباوری- درباره نقش باورها صحبت كردیم.محكم، قوی، مسلط، شجاع، با حوصله و جدی باشید تا اضطراب از شما دور شود. اگر هر كاری را كه می توانستید انجام دهید، انجام داده اید و با این همه باز مضطرب هستید، بگذارید بدون تعارف بگوییم: ترسویید! اگر هم می دانید كه فعالیت هایتان كمی ها و كاستی هایی داشته، ولی می پذیرید كه باید توقعی منطقی از خودتان داشته باشید، باز جای نگرانی و اضطراب نیست. به هر حال یادتان باشد انسان های مسلط و منطقی، كمتر مضطرب می شوند.
كلید هفتاد و پنجم- برای كاهش اضطراب، اعتماد به نفس خود را تقویت كنید.
۴.ورزش  و تحرك جسمی- یكنواختی و ركودجسمی از نظر روانی هم انسان را خسته می كند.
خستگی روانی هم، موجب اغتشاش فكری و در نهایت اضطراب می شود. كسالت، تنبلی و بی تحركی را از خود دور كنید. كسی كه لمیده، دراز كش و یا درحالتی كه به استراحت شبیه است درس می خواند یا خیلی بی خیال است و یا برای افكار اضطرابی كه در آینده به سراغش خواهد آمد فكری نكرده است. به خصوص در ماهها و هفته ها و روزهای آخر سعی كنید با ورزش و تحرك جسمانی، به نشاط و شادابی خودكمك نمایید. به قول فردوسی: به نیرو بود مرد را راستی/ زسستی كژی زاید و كاستی. ساعات و زمان های معینی را برای ورزش و نرمش اختصاص دهید، حتی اگر شده برای چند دقیقه.(
۲)
كلید هفتاد و ششم- ورزش و تحرك جسمانی، شادابی و نشاط و آمادگی های روانی را افزایش می دهد.
۵- شوخ طبعی- گفتیم جدی و در روزهای آخر سخت گیر باشید، اما این به معنای عبوس بودن نیست. معمولا ً دیده اید آدم های شاد و خنده رو بهتر با مسائل زندگی كنار می آیند. اگرچه خود این یك مسأله شخصیتی است، ولی می توان آن را آموخت. بیاموزیم كه شوخ طبعی و بذله گویی بجا و به اندازه خود بد نیست و هم در روحیه خودمان و هم روحیه اطرافیان  تأثیر مثبت دارد.
كلید هفتادو هفتم- خاصیت شوخ بودن و بذله گویی را در كاهش اضطراب نادیده نگیرید.
۶. تصویرسازی ذهنی- گاهی می توان با به تصویر كشیدن ذهنی آنچه كه ممكن است برایمان پیش بیاید، هم موقعیت را بهتر درك كرد و هم پیش بینی های لازم را انجام داد. تصور كنیدامروز جلسه كنكور برگزار می شود، شما به محل برگزاری كنكور رسیده اید، از در ورودی عبور كرده اید، وارد سالن یا مكان آزمون شده اید، سر جای خود نشسته اید، پاسخنامه ها و دفترچه سوالات را كنار صندلی شما و روی زمین گذاشته اند، الان اعلام می كنند كه «شروع كنید» نیم ساعت از وقت آزمون می گذرد، یك ساعت، دو ساعت و...، دفترچه دوم را هم تمام می كنید و كنار می گذارید، جلسه به پایان می رسد. از جای خود بلند می شوید و...

صفحات جانبی


آخرین پست ها


نویسندگان



آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :